Dag 8 Muonio - Skoganvarre - Reisverslag uit Lakselv, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Dag 8 Muonio - Skoganvarre - Reisverslag uit Lakselv, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Dag 8 Muonio - Skoganvarre

Door: chrisendees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

22 Juli 2010 | Noorwegen, Lakselv

's ochtends lekker rustig aan gedaan, we hadden nog om 10.00 uur een excursie naar de huskies in Harriniva. Camping Harriniva beviel trouwens prima, huisje prima, goed personeel en een goed restaurant. Wat grappig is, is dat je tot nu toe in Scandinavië goede pizza's kan eten, niet van die standaard tomaat/kaas etc. troep. En super groot, zeker wel 1,5 keer zo groot als in Nederand, ik (Dees) krijg nog niet de helft op. Dus heeft Chris meer ;-)

Op de huskyfarn lopen zo'n 420 huskies rond, het zijn zowel de siberian als de alaskian huskies. Wat een geweldige beesten, voor insiders; er waren veel Weah lookalikes bij, dus emotie! De honden hebben nu vakantie, wat ze niet leuk vinden, ze willen werken. Maar moeten dus wachten tot de sneeuw weer valt, je kunt dan 5-daagse trips gaan maken, lijkt ons geweldig.

Vanuit Muonio hebben wij de E8 naar Palojoensuu genomen om daar verder te rijden naar Kautokeino. Deze weg gaat een groot gedeelte langs de Zweeds-Finse grens en je rijdt door het gebied van de Samen heen (hebben trouwens ook een eigen vlag). Jammer genoeg is er 30 mm regen gevallen deze dag, dus van uitstappen, gezellig foto's maken en picknicken is niks gekomen. Wat een regen, bochten en aquaplaning onderweg, vermoeiend om te rijden.

Onderweg wel nog gestopt in Kautokeino, waar Juhl's Silver Gallery gevestigd is, dit is een levenswerk van een echtpaar, en hun dochter nu trouwens ook, waar ze zowel het huis als hun artistieke vaardigheden tentoonstellen. Dit was schitterend om te zien, maar niks gekocht ;-).

In Karasjok op zoek naar het centrum, konden het niet vinden, dus toch maar even vragen in een winkeltje (sport-viszaak). Het centrum, dat is hier! Uh, misschien 8 winkeltjes en that's it. Okay, Chris nog even wat nieuwe lijntjes voor zijn hengel gekocht en dan naar Statoil. Even tanken en niet te vergeten de Statoil-mokken te kopen. Je kunt voor 145 Noorse Kronen (ca. 17,50 euro) een thermobeker kopen die je bij alle Statoil-tankstations in heel Noorwegen gratis mag vullen, voor geheel 2010. Dat is pas merchandising! Je ziet de Noren zelf er ook allemaal mee lopen.

Om 16.30 begonnen ons magen te rammelen, nog geen lunch gehad, dus op zoek. We vonden een restaurant in een berg gebouwd, hier zaten Samen in. Dus uitproberen dan maar. Het werd natuurlijk rendier :-), super lekker en zeer knus op een bank met het openhaard vuur in het midden. Heerlijk even bijkomen van de koude en de regen de hele dag. En als toetje, jawel de koffie bij Statoil gehaald, even uitproberen of het werkt.

Vervolgens onze reis voortgezet naar Skoganvarre, op de camping aangekomen, brak er paniek bij de eigenaresse uit, waarom weten we nog niet maar na enige tijd kregen we een hutje en ja echt een ieniemienie hutje van nog geen 9 m2 groot maar wel weer knus. Het hutje was aan het meer gelegen en dat maakt veel goed, zeker voor Chris, vissen.............
Na de omgeving te hebben verkent, zijn we in het Skoganvarre Natuurreservaat zo'n 7-8 kilometer gaan wandelen, wat een natuur! Bij terugkomst heeft Chris nog even de hengel uitgegooid en heeft zowaar een snoek gevangen, yes nummer één.

• 27 Juli 2010 - 20:15

Celia:

Wat waren de Husky's mooi en schattig. ;)
    Kan me voorstellen dat t emotioneel was...maar ook wel weer heel mooi denk ik.

Dikke kus!