Setesdal - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Setesdal - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Setesdal

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

01 Juni 2014 | Noorwegen, Kristiansand

Het was vroeg vanochtend, vandaag lekker een dag touren gecombineerd met wandelen en al het andere wat ons overkomt. De dag optimaal benutten!

We nemen vanuit Kristiansand de 403 richting Vennesla om vervolgens de 9 op te rijden. Dit is een hele mooie weg door het Setesdal. Jeetje wat zijn wij toch maar kleine wezens ten opzichte van de natuur. Deze is hier zo machtig en overweldigend. Hoge rotspartijen aan de rechterkant, links de prachtige rivier de Otra. Het water is kraakhelder, je kunt de vissen zien zwemmen. Zouden de Noren beseffen dat ze in zo'n wonderschoon land wonen?

Bij Blykestigen parkeren we de auto en stijgen via trappen en rotsblokken de berg omhoog, een beste klim. Even oefenen voor de Preikestolen, die we de komende week in Stavanger gaan beklimmen. Boven aangekomen genieten we van het uitzicht, aan de ene kant groene bergen en aan de andere kant bergen met sneeuw.

We beslissen om nog door te rijden naar Hovden, in de winter een wintersportplaats. Aan de zijkanten van de weg staan meetpalen die aanduiden hoe hoog de sneeuw kan komen, dat is wel heel erg hoog zijn we van mening. Twee/drie meter is er niks bij. De begroeiing verandert ook meteen, het wordt wat dor, onderkant van bomen hebben geen naalden of bladeren, alleen het topje nog. En dan, sneeuw! Niet veel waar wij kunnen komen, maar er ligt her en der nog wel wat. We parkeren de auto en lopen door de sneeuw in ons t-shirt, een leuke ervaring.
We maken nog enkele foto's, eten een boterhammetje en genieten nog even van de bergen vol met sneeuw.

Dan wordt het weer tijd om onze weg naar beneden te vervolgen en we zien nu weer andere mooie dingen.
We willen een leuk plekje vinden om te lezen, vissen en te barbecuen. Dat kost ons wat tijd, als er leuke plekken zijn zitten er al mensen of de rivier stroomt te hard om te vissen. Pas bij Vennesla vinden we een mooi park aan de rivier de Otra. Er staan banken met tafels en je mag er bbq-en. We zitten tussen de lokale bevolking in, die hier ook allen komen om te vissen, te eten of gewoon lekker op het grasveld te relaxen. Chris gaat vissen en Dees geniet van haar boek en de omgeving. Wat wil een mens nog meer.
Het vlees op de bbq smaakt voortreffelijk, broodje er bij en ons hoor je niet. Als toetje hebben we Jordbaeren, zalige verse aardbeien, jammie!

Zo, we zijn weer bij onze hut, zo meteen slapen, blijft raar als het nog licht is om 23.00 uur! Morgen vervolgen we onze reis naar Egersund of daar ergens in de buurt. Daar blijven we 1 nacht om vervolgens naar Stavanger te gaan

• 02 Juni 2014 - 00:18

Ruil:

Chris nog niks gevangen>????

• 02 Juni 2014 - 10:55

Desiree :

Ruilen, hij heeft gisteren polak, 5 koolvissen en een kabeljauw gevangen. Vanaf de kant!

• 03 Juni 2014 - 08:22

HENRI ENELLIE:

HALLO LIEVERDS,WAT GENIETEN JULLIE,HOUDEN ZO, JE LEEFT MAAR EEN KEER. HIER IS ALLES PICO BELLO, MOOI WEER ,EN WE FIETSEN VEEL, HEERLIJK. LEKKER TERRASJE PIKKEN , WAT WIL JE NOG MEER. VANUIT MAASRICHT WENSEN WE JULLIE NOG PRACHTIGE DAGEN , EN VELE KNUFFELS VAN PAKE EN MAKE.

• 03 Juni 2014 - 09:38

SARV:

Heel veel plezier, en die visjes gaan prima op de BBQ.