Muskusossen en Opdall - Reisverslag uit Hjerkinn, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Muskusossen en Opdall - Reisverslag uit Hjerkinn, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Muskusossen en Opdall

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

14 Juni 2014 | Noorwegen, Hjerkinn

Na een ochtendje heerlijk lummelen gaan we op pad via Dombås het Dovrefjell-Sunndalsfjella Nasjonal Park in. We gaan muskusossen spotten, je moet echt geluk hebben om ze te zien, word ons verteld.

We beginnen in Hjerkinn, we bewandelen daar een apart pad met grote stenen om de zoveel meter waarop een gebeurtenis staat dit gaat van 7.000 jaar voor Christus tot 2011. Het stijgt weer behoorlijk, goed voor de kuiten. Boven staat een zeer bijzonder gebouw, waar je het uitzichtpunt Snøhetta hebt. Je kunt heel erg ver om je heen kijken. Het is een bijzonder landschap en als je geluk hebt kun je dus de muskusossen zien grazen, maar helaas niet als wij er staan.

Iets teleurgesteld gaan we naar beneden, hebben we daar voor het pad naar boven beklommen?!

We vervolgen onze weg, de E6, wat een mooie route is. En dan opeens zien we mensen langs de weg rennen, er moet iets loos zijn en jawel we zien de muskusossen, snel ergens kijken waar we de auto kunnen neerzetten en terug rennen langs de weg. En daar staan ze voor ons, drie nog wel, mens, wat een grote beesten. Yes, we hebben ze gezien. Dat was ons doel! Wat een geluk hebben we, eerst de elanden en nu de muskusossen.

Vol goede moed gaan we de E6 nog verder afrijden, helaas geen muskusossen meer, maar wel een mooie omgeving.

In Oppdal doen we even boodschappen voor vandaag en morgen en vinden een lunchplekje voor het gemeentehuis. Dees voelt zich thuis, hahahha. Nog even rondslenteren door het dorpje en dan maar lekker terug naar "huis".

Chris gaat nu in plaats van gisteren les in de grondbeginselen van het vliegvissen krijgen en Dees maakt hier een filmpje en foto's van. Ook nog even Nordy op de foto en de tien lammetjes die hier een goed tehuis hebben, zij zijn voornamelijk door hun moeders verstoten. Ze doen het goed!