Dag 16 Lofoten - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Dag 16 Lofoten - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Dag 16 Lofoten

Door: chrisendees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

30 Juli 2010 | Noorwegen, Sortland

Vanochtend zijn we vertrokken richting de Lofoten om daar een dag rond te kijken.
Vanaf Sortland gereden via Stokmarknes en dan de veerdienst Melbu - Fiskebol.
Het was aardig weer maar zo af en toe betrok de lucht en viel er wat regen.

Het eerste eiland heet Austvagoy met als grootste plaats ''Svolvaer'' dit is een aanlegplaats van de Hurtigruten en tevens komen er enkele andere veerdiensten vanaf het vasteland.
We hebben even rondgelopen langs de haven en er was een meeting van Harley Davidson eigenaren dus veel mooie motoren gezien.
Vanuit Svolvaer kom je in Kabelvag dit is het belangrijkste vissersdorp van de Lofoten.
In dat dorp staat ook de Lofoten-cathedral die in 1898 gebouwd is en plaats biedt aan 1200 mensen.
Wat later op de ochtend zijn we naar het dorpje Henningsvaer geweest dit is alleen te bereiken via twee smalle bruggen en wordt ook wel ''Het Venetië van het noorden'' genoemd.
In het dorpje vind je een mix van vissershuizen en ateliers.

Via een prachtige route over het eiland Vestvagoy, met witte stranden en helderblauw water omringd door steile bergwanden die loodrecht uit het fjord omhoog rijzen
kwamen we aan bij Eggum.
Hier staat een overblijfsel van een fort uit de Tweede Wereldoorlog dit was een van de eerste radarposten van de duitsers in Noord-Europa.

Daarna ging de route verder over Flakstadoy richting Moskenes en A op het laatste eiland Moskenesoy waar we verse garnalen hebben gekocht en een stukje walvisbiefstuk om uit te proberen op de Cadac.
De stokvissnacks uit deze viswinkel smaakten al heel goed, dus dat belooft wat !!

In A op het uiterste puntje van de Lofoten hebben we een lekker Mack-pilsje van het vat gedronken en even wat informatie opgevraagd omdat ze hier wel erg mooie rorbuers verhuren met erg goeie boten om te gaan vissen op zee. (wellicht iets voor de visvakantie 2011 ?!)

Op de terugweg brak het zonnetje zowaar nog door zodat we mooie vergezichten hadden.

Het was een lange rit (inmiddels zijn we de 5000 km. gepasseerd !!) maar zeker de moeite waard.

• 31 Juli 2010 - 14:21

Ma En Pa :

We waren blij dat we weer wat van jullie hoorden.zo te zien vermaken jullie je wel,prachtige reis.gr.xx Ma en Pa

• 31 Juli 2010 - 18:39

Dok:

Het is zo leuk om jullie verslagen te lezen vooral de "voor ons zoooo bekende" plaatsen.

We zijn benieuwd naar de rest,hoe gaan jullie verder ??? en welke plaatsen stoppen jullie ??? en waar gaat Chris vissen ???? En nog belangrijker....de cadac du chef, wanneer moet die zijn werk gaan doen. En zijn de vissen niet te groot voor de cadac.

• 01 Augustus 2010 - 19:54

Pa En Ma Almekinders:

wat leuk om weer wat te
    horen. de foto's zijn
    prachtig en wat een mooie
    kleuren. wij gaan morgen
    op fietsvakantie naar de achterhoek.groetjes van ons.

liefs pa en ma.