Valdres, Rakfish en Rib-Eye - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Valdres, Rakfish en Rib-Eye - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Valdres, Rakfish en Rib-Eye

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

16 Juni 2014 | Noorwegen, Leira

De ochtend ging heel erg snel voorbij en dus vertrokken we in de middag richting tja, waar gaan we naar toe? Laten we vanaf de camping maar eens rechtsaf gaan richting Fagerness en dan door naar Aurdal. In het plaatselijke boekje hebben we gelezen dat er een boerderij is, Noraker Gård, waar ze forellen kweken en zelf bereiden om te verkopen. Deze forel heet dan Rakfish, is een half gefermenteerde forel. Dat willen we wel eens proeven en natuurlijk de vijvers zien.

Daar aangekomen gaan we eerst de winkel in, daar mogen we Rakfish proeven, maar beiden vinden we het niet echt lekker. Een hele rare nasmaak, dus deze kopen we niet. Maar dan zien we elandensalami. Zij maken deze ook op deze boerderij, een ware delicatesse. En wat is die heerlijk, daar moet een stuk van mee.

We bekijken de drie vijvers met in iedere vijver een bepaalde grootte forel en vervolgens vervolgen we onze weg richting Statoil, Koffie! We zitten nog lekker op een bankje wat met een man uit Oslo te praten en zien dan een weg richting Gol. Daar gaan we heen! Slingerweggetje hier, slingerweggetje daar rijden we naar een behoorlijke hoogte. En dan weer zoals gisteren een onverharde weg van circa 35 kilometer door het mooie Valdres gebied heen.

Gol is best een grote plaats, maar geen sterveling op straat, we merken steeds dat we overal te vroeg zijn. Het seizoen begint pas op 1 juli. Voor wat betreft het vissen hoort Chris dit ook meerdere malen tijdens onze trip. Dan niet per 1 juli maar precies bijna overal 2 weken te vroeg.

We stoppen bij een steakhouse en gaan maar eens lekker eten. Een stuk vlees is nu wel welkom, we nemen de Rib-Eye. En frites, de afgelopen 2,5 weken nog geen frites gegeten. Niet dat we dit gemist hebben, maar was wel weer eens lekker. We genieten!

De terugweg nemen we de 51 en proberen nog elanden te spotten, moeten er zitten als je de waarschuwingsborden leest, maar vandaag zijn ze op vakantie.

Morgen zakken we verder naar beneden, naar onze laatste hut. Waar we belanden is nog onbekend, maar we dienen toch wel zo'n 300 kilometer te rijden. Dan zitten we donderdag niet al te ver van de boot.

• 18 Juni 2014 - 11:20

Chris-Jan Almekinders:

Als ik zo de afgelopen weken telkens jullie foto,s en verslagen zie, krijgen we er zin in.
    Ik denk dat Chris de vakantie van zijn leven heeft, vissen en eten.
    En heel veel schitterende vergezichten gezien.
    Gisteravond Hans Bazen gesproken, die is net terug en heeft bij jullie in de buurt gezeten, en die riep er ook over zo mooi, hij is ook bij de prekestoele geweest.
    Wij wensen jullie nog een paar mooie dagen, en een goede terugreis toe.
    vr. gr. Pa en Ma Almekinders