Tunnels en Dolfijnen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu Tunnels en Dolfijnen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Chris en Desiree - WaarBenJij.nu

Tunnels en Dolfijnen

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg Chris en Desiree

09 Juni 2014 | Noorwegen, Sogndal

Op weg naar Sogndal! We hebben vandaag de route Voss, Flåm, Laerdal naar Sogndal genomen, wegnummer 5.
Tunnel in, tunnel uit voor een groot gedeelte, het waren tunnels van 3, 4, 7, 8, 11 en zelfs eentje van 25 kilometer lang. De laatste heet de Laerdaltunnel. Er zijn zelfs tunnels bij met een rotonde, hoe krijgen ze het gemaakt.

Flåm was onze eerst tussenstop. Jeetje wat een gekkenhuis, twee cruiseschepen lagen er en dan nog de vele toeristen die per auto kwamen. Oké, wij deden er ook aan mee! Maar als je al die rust de laatste tijd gewend bent, vind je dit niet leuk. De trein Flåmbana genoemd zat tjokvol en de eerste mogelijkheid mee te kunnen was anderhalf uur later. Daar hebben we niet op gewacht, we zijn lekker in de auto gestapt en hebben onze mooie route vervolgd.

In Laerdal heb je het Zalmmuseum, daar moesten we zeker even stoppen. Na eerst een film te hebben bekeken, hebben we nog wat tijd doorgebracht in het museum. Chris vond het reuze interessant. Het was ondertussen 15.00 uur en we kregen trek. Om de hoek van het museum was een klein zaakje met natuurlijk, hoe kan het ook anders, verse zalm. We kregen een bord met gebakken zalm en gerookte zalm op een bedje van aardappelsalade, wat smaakte dat goed. Heerlijk!

In Sogndal aangekomen zijn we meteen naar de Kjørnes Camping gereden. We zagen een ultra modern gebeuren en hoopten dat er nog plek was. Helaas niet op de camping werd ons medegedeeld maar 200 meter verderop hadden ze nog huisjes aan het Sognefjord. Maar wat een mazzel, dit was wat we het liefste wilden.
Een huisje met uitzicht op het fjord, geen directe buren en volledige stilte. Chris kan een stukje naar beneden lopen en zijn hengel uit gooien, wat wil een mens nog meer!?

En dan ineens dolfijnen! Ja, dolfijnen die hier de vis komen eten. Jeetje wat een cadeautje! We kunnen onze ogen nu niet meer van het water af houden om er nog meer te spotten. Kortom, we genieten!

• 10 Juni 2014 - 20:58

Pa En Ma Almekinders:

Hallo luitjes,
    Te gek een tunnel met een rotonde.Het bord met gerookte zalm ziet er heerlijk uit.
    Wij kregen vandaag de papieren voor onze reis toegestuurd.
    Als we zo jullie foto s zien krijgen we er ook zin in.
    Geniet maar lekker en wij wachten weer op jullie volgende reis verslag.
    Groetjes uit Herkingen van ons.
    Pa en Ma.

• 11 Juni 2014 - 18:56

HENRI ENELLIE:

Hallo vis Fre....en wat heeft Chris een prachtig kostuum aan dat wordt een beroepsvisser. Jullie genieten echt met volle teugen. Dat verslag vinden we geweldig heel leuk en afwisselend. vele groetjes uit Mestricht van Ma en Pa